2 trumpets in B-flat, horn in F, trombone and tuba
"Im kritischen Blick zurück in die Musikgeschichte findet man Frauen, die sich gegen die Zwänge ihrer Zeit durchgesetzt haben, ihre Werke aufführen konnten und ihre musikalischen Zeugnisse hinterlassen haben.
Eine dieser Frauen war die italienische Komponistin F. Caccini (1587-1640), der dieses Bläserquintett gewidmet ist und aus deren Werk „Il primo libro delle musiche“ ein Thema erklingt, das in seinerbarocken Sanglichkeit und Ausdrucksweise im Spannungsfeld mit neuen zeitgenössischen Klängen korrespondiert."
Noten-Tipps der nmz 12/08 Seite 42 von Eckart Rohlfs: FunTastereien - 17 leichtere Klavierstücke von
Stephan Adam, Thomas Böttger, Udo Diegelmann, Peter Hoch, Hubert Hoche, Christian FP Kram, Stefan Lienenkämper, Willy Merz, Xaver Paul Thoma. Siebzehn taufrische Fingerspielereien, geschrieben 2006 und 2007 von neun Autoren der Mittvierziger-Generation, die ihr Handwerk, den freien Umgang mit dem Tonmaterial ebenso verstehen wie das, was man jungen Händen als leicht, weniger leicht und ganz leicht und doch anspruchsvoll zumuten kann und gleichzeitig trainiert: Lesetechnik, experimentelle Rhythmen, sensible Artikulation, extreme Dynamik. Oder Mut zu deftigen Clustern und improvisatorischer Freiheit beim Hineinhören und Nachgestalten farbiger Klänge, ob Ping Pong oder Hängebauchschweingrunzen, ob springen am Bach oder Duft von Kräutergarten und Lotusblume. Das sind charakterische Minutenstücke voll Witz, Laune und Originalität. Dankbar für die ausführlichen Spielinfos der Komponisten. Eine Literaturempfehlung für "Jugend musiziert" ohne Vorbehalt.
Etudes and collection of etudes of the late 18. and 19. century taken from the repertoire for violin and violoncello. The pieces have been arranged according to the contemporary demands of technique and sound and the range of the modern flute.
Content: etudes by Ferdinand David (1810 – 1873), Jakob Dont (1815 – 1888), Federigo Fiorillo (1755 – 1823), Auguste-Joseph Franchomme (1808 – 1884), Johann Wenzel Kalliwoda (1801 – 1866), Hubert Léonard (1819 – 1890), including hints about practising. Edited by Mathias von Brenndorff
RECENSIONS:
Flöte aktuell / 01-2018
Demanding etudes through the circle of fifths, lines, jumps, changing of registers and the upper range of the flute are asked and the practising player will be rewarded for his effort. What is good for violinsts, can be even better for fluteplayers.
Tibia / 03-2019
Both collections of etudes (MB001 and MB003) are a valuable addition for professional and early professional flutists, but also for - they exist as well - virtuos amateurs. Highly recommeded!
An amusing, 4 minutes piece, throughout with a significant rhythmical bassline, giving room for expressive romantic arrangement especially of the flute part. Integrated in both parts is a Cadenza which will be performed alternativly by the flute or the tuba.
An entertaining, 4 minutes piece, which is through the combination of tonal not fixed, romantic expression, demanding flute technique and a moderate use of contemporary techniques a welcome enrichment of the repertoire. An ideal piece for exams!
Hints about the realization of the contemporary techniques are included in the edition.
A calm and expressive 4 minutes piece. The utilization of modern techniques emphazise the composers intentions, which are expressed in the title of the piece (Meditation ... out of the wind)
Hints about the realization of the contemporary techniques are included in the edition.
A very expressive 6 minutes piece, which is technically and soundwise highly demanding to the performer. Contemporary techniques fit naturally in the musical context. Melancholic melodic passages contrast with virtuos expressive parts. An ideal piece for exams!
Hints about the realization of the contemporary techniques are included in the edition.